کد مطلب:330921 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:403

استماع موسیقیهای غیر مجاز
فرق بین سماع واستماع

سـمـاع ، آن اسـت كـه گوش ، ناخواسته و بدون اینكه قصد شنیدن داشته باشد، بشنود، مثل صدایی كه هنگام عبور از محلی به گوش انسان می رسد و انسان اعتنایی به گوینده یا لفظ و معنای آن ندارد.

اسـتـمـاع آن اسـت كـه انـسـان بـاقـصـد و توجه صدا را بشنود، كه به آن گوش دادن می گوییم مثل گوش دادن به درس ، سخنرانی ، اخبار و....

آنچه راجع به موسیقی گفته شده است حرمت استماع آن است نه سماع .

مـوسـیـقـی حـرام عـبـارت اسـت از آهـنـگ مـتـنـاسـب با مجالس لهو و لعب و عیش و نوش كه با دسـتـگـاهـهـای مـخـصوص نواخته می شود. بنابراین مارشهای نظامی و آهنگهای عزاداری و بسیاری از آهنگهای دیگر، موسیقی حرام نیست .

مـوسـیقی هایی كه در كشورهای خارجی پخش می شود، اغلب از نوع موسیقی های غیر مجاز می باشد و گوش دادن به آن حرام است . چه این موسیقی ها از رادیو یا تلویزیون پخش شود، یا به وسیله افراد یا دسته های موسیقی در مجالس جشن و سرور نواخته شود.

بـه گـوش رسـیـدن ایـن نـوع مـوسـیـقـی هـا اشـكـال نـدارد، مثل اینكه هنگام عبور از خیابان این گونه موسیقی ها به گوش برسد.

ودرمـواردی كـه انـسـان شـك دارد كـه فـلان آهـنـگ مـتناسب با مجالس لهو ولعب است یا نه ، گوش دادن به آن اشكالی ندارد



نـگـاه كردن به فیلمهای منحرف كننده یا آلوده كننده كه از تلویزیون این گونه كشورها پـخـش می شود، جایز نیست . امّا نگاه كردن به فیلمهایی كه این گونه مفاسد را ندارند، مـثـل فـیـلمـهـای آمـوزشـی در صـورتـی كـه تـواءم بـا صـحـنـه هـای نـامـشـروع نـبـاشـد، اشكال ندارد.

شـركـت كـردن در تئاترها و سینماهایی كه فیلمهای انحرافی یا مفسده آور یا صحنه های نامشروع را به نمایش می گذارند حرام است .